Els llibres salven la vida de Liesel Meminger, la lladre de llibres, a qui toca viure en plena II Guerra Mundial a la Alemanya de Hitler on "els carrers eren venes rebentades" P. 22.
Escena de crema de llibres a Berlín.
National Archives and Records Administration, College Park, Md. |
La narradora, la Mort omnipresent, recull el relat de la nena i el guarda fins que, molts anys després, li toca emportar-se-la. Aquesta Mort és una amant de la literatura:
"Hi ha una pila d'històries (només
un grapat, com ja t'he insinuat abans) que em distreuen de la feina, igual que
els colors. Les recullo dels llocs més infortunats i mes inversemblants, i
m'asseguro de tenir-les presents mentre em dedico a la meva feina. La lladre de llibres és una d'aquestes
històries."P. 561.
Precisament, unes de les metàfores que
trobo més interessants són les cromàtiques, ja que fan imaginar un ambient
incolor gris i blanc amb uns tocs d'uns dramàtics colors càlids: vermells, grocs o carabasses, que em fan pensar en dibuixos a llàpis i en pintura expressionista.
"La pluja semblava feta d'encenalls de llapis gris."P. 339.
"La pluja semblava feta d'encenalls de llapis gris."P. 339.
El 1942 i principis del 43 el cel d'aquella ciutat (Stalingrad) era cada matí d'una blancor com de llençol rentat en lleixiu." P. 116.
Hill, Field, Clouds - Sketch (Scotland) ©2013 Katherine Kean |
"Quan vaig acabar (de recollir els
morts del bombardeig de Colònia) el cel era groc, com un paper de diari quan es
crema." P. 349.
Edward Munch, El crit |
Però, la mort narradora juga amb els colors i els projecte en atrevides i expressives cinestèsies sobre diferents realitats:
"El cel era gris. Del color
d'Europa" P. 34.
De l'Europa en guerra: del fred, del terror i del fanatisme.
"Per a mi el cel de color de
jueus" P. 362.
Dels milers de jueus dels quals
recollia l'ànima a Auschwitz o Mauthausen.
Hellmut Bachrach-Barée (1898-1969) Death March, Dachau to Tölz, May 1945 |
"Com acostumo a fer sempre, em
vaig dir a mi mateixa que estava massa enfeinada per quedar-me a sentir els
crits del carrer Himmel. Ja és prou dolent quan la gent m'enxampa amb les mans
a la massa; o sigui, que vaig decidir fer el mateix de sempre i vaig fer mutis
a la llum d'un sol de color esmorzar."
Emil Nolde, Sol |
Si els colors donen el to de l'estil, les paraules i les històries ens porten al tema vertebrador de la novel·la i les metàfores ens ajuden a copsar-lo en la seva complexitat.
Leisel és una nena que descobreix amb
esforç el poder verbal i es convertirà en "l'agitadora de paraules."
Hi ha paraules com destrals (P. 177) i
com ferides (341) però també com pedres precioses (P. 268) i com aliment (341).
Poden encendre una guerra i poden lluitar contra la por.
La lladre de llibres llegeix en veu
alta al refugi mentre bombardegen la ciutat:
"Cap a la tercera pàgina, tothom
callava menys la Liesel.
No es va atrevir a alçar la vista, però
notava les mirades de por clavades en ella mentre s'empassava les paraules del
llibre i les expel·lia com una exhalació. Dintre seu, una veu tocava les notes.
Deia: aquest és el teu acordió"."P. 396.
L'agitadora de paraules s'indigna
contra el poder malèfic de les paraules:
"Les paraules. Per què havien
d'existir? Sense elles no passaria res de tot això. Sense paraules el Fürher no
seria res.
Quin bé fan les paraules?
Ho va repetir en veu alta perquè ho
sentís aquella habitació il·luminada de carabassa:
Quin bé fan les paraules?" P. 533.
No vol llegir més, però ara passarà a
l'acció i escriurà per consell de l'Ilsa Hermann, que es convertirà en una mena
de mare:
"Li va regalar un motiu per
escriure les seves pròpies paraules i per adonar-se que les paraules també
l'havien tornat a la vida.
"No et castiguis" sentia que
deia un altre cop. Però hi hauria càstig, i dolor, i també hi hauria alegria.
En això consistia escriure." P. 536.
Per això, la seva història és al mateix
temps horrible i meravellosa i les seves paraules com diu la Mort són:
"
tan punyents i al mateix temps tan lluminoses." P. 562.
Lograrà captar aquests matisos la versió cinematogràfica?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada