Em vaig
enamorar de Praga l’estiu del 1977: una ciutat amb riu per abandonar-se a la
melancolia i somiejar. Un poble de conte de fades per cor i uns museu dalt la
muntanya per amarar-se d’art.
Jardí d’hivern m’ha fer reviure aquell ambient nostàlgic i
decadent que no podia amagar la crosta totalitària que havia ofegat amb tancs
la primavera del 68.
La repressió
era palpable, només dir que a la residència d'estudiants on m'allotjava cada habitació tenia un aparell de ràdio amb únic botó per
encendre i apagar: només hi havia una emissora per escoltar.
Ara bé, al carrer bullia de ganes de llibertat i es conspirava a les tavernes fondes tot bevent cervesa. Tothom s’interessava pels foresters, sobretot si veníem d’un lloc on acabava de morir un dictador i més encara si portàvem texans que de tan buscats com anaven ens els volien comprar.
A esquitllentes, tot això apareix a la novel·la de Zgustova. És el marc on s’explica una història universal: la lluita entre la bellesa i el poder, la integritat i l’ambició desmesurada, la coherència i l’oportunisme, l’amor i la conquesta, la contemplació i l’acció.
De tota manera,
hem d’anar amb peus de plom. Encara que aquestes dualitats segueixen vives, com
tota simplificació, amaguen certes fal·làcies.
Els representants de la bellesa, la integritat, la coherència i els ideals poden resultar ser, com el Karel, uns imbècils, en el sentit etimològic del terme, és a dir, massa orgullosos per acceptar bàculs. Aquests intel·lectuals poden tenir la temptació de tancar-se en la seva torre de marfil, tot deixant que els espavilats conqueridors se n’aprofitin. A les èpoques de la meva estada a Praga, els anomenavem puretes. La protagonista s'hi va tornant fins que es fa malbé la vida tancada en el seu particular jardí d'hivern, encara que en gaudeixi, és una presó daurada. L’Eva segueix la lliçó de l’àvia, la seva guia davant uns pares absents:
“Mira, nena
(...) observa amb molta atenció aquest rectangle en el qual es reflecteix tot
el que és insubstituïble al món, ¿ho veus? Un gerani blanc, un bedoll blanc,
unes orenetes negres. Això és el que queda, cap règim polític, cap dictador, ni
tan sols una guerra. Això és el que sempre m’ha donat forces, això i la
música.” P. 62.
Aquests plaers de la lectura, l’escriptura, l’art, el paisatge i, sobretot, la música estan magistralment plasmats en el text. Fins i tot em fa llàstima que cap el final la protagonista es negui, com el Karel, a obrir el seu cor a la joia de l’Himne a l’alegria.
No em
resisteixo a citar el fragment de com el Karel travessa el Moldava desbordat
amb el violoncel sobre el cap per arribar a un concert. Un conjunt d’imatges molt potent que podria anar acompanyar de música de Beethoven i que m'evoca la pintura prerefaelita d'Ofelia.
John Everett Millais (1852) |
De les diferentes formes dels totalitarismes i de la pervivència de l'art.
ResponElimina