Perxe Priorat és més que un allotjament rural amb encant: té ànima.
Les claus de l’ànima del Perxe poden ser els noms
que la Roser Vernet, creadora d’aquesta arcàdia, ha posat a les sis habitacions
que esperen els hostes amb una confortable senzillesa i una elegància peculiar.
El Priorat és ric en varietat de sòls dels quals el més
conegut és la llicorella. En canvi a Molar, on està situada la casa rural,
predomina el PANAL que fa que el vi sigui suau i afruitat, just aquest és el nom
d’una de les habitació de colors terrosos. El Perxe està molt arrelat al
territori i la Roser és coordinadora de la candidatura del Priorat a la llista
de Patrimoni Mundial de la Unesco, per valorar-lo i preservar-lo.
A mesura que anava coneixent els hostes de la sessió del Perxe Versió Original del cap de setmana
del mig d’abril, se m’acudia que érem diversos i variats com la terra que ens
acollia.
L’invent de Perxe Versió Original consisteix a compartir un
temps sense presses al voltant d’un creador o creadora tot parlant de la seva
obra i d’allò que vagi sorgint. En aquest cas, l’autor convidat era l’escriptor,
doctor en biologia i professor de la Universitat de València, Martí Domínguez. Ja
a la primera xerrada es va veure que la diversitat era enriquidora, perquè tots
teníem en comú el gust per les paraules justes i les converses de veritat.
La taula on vam fer tertúlia després de sopar feia la
funció de l’ERA, habitació orientada
a ponent prop del lloc on antigament es batien i trillaven els cereals i on
també es ballava, en síntesi, un lloc de reunió social on s’elaboraven els
productes de la terra, hi havia diversió i es feia cultura. Martí Domínguez ens
va parlar precisament de la seva novel·la La
sega i de la més recent de, L’assassí
que estimava els llibres, on la terra i el conreu hi són ben presents.
S’alternaven breus parlaments amb rèpliques enginyoses.
El dissabte era un dia rúfol, tot i així, vam anar
d’excursió a l’Ermita de Sant Joan de Codolar. Ara bé, la terra estava amarada
de SAÒ, nom de la tercera habitació
del Perxe,
i naltros vam quedar ben assaonats i no només per la pluja fina. Martí
Domínguez, expert en botànica i en exprimir els significats dels mots, i l’ermitana
Montserrat Domingo, gran coneixedora del medi natural, ens revelaven les petites
meravelles vegetals que acostumem a ignorar, mentre passejàvem sota les
cingleres del Montsant.
L’ermita ens va donar refugi per dinar i després, moguts
pel fred, ens vam anar acostant a la vora del foc o GALA, com en diuen de l’habitació de llevant decorada amb colors
vermellosos. Les flames eren caliu de poesia compartida. La veu de l’ermitana
Montserrat, que porta el cel als ulls, recitant fragments del Crist de la Solitud del poeta Salvador
Estrem i Fa (Falset 1893-1936) ens portava a l’essència de la comarca:
és un crist d'aire
rebel,
és un crist fet per nosaltres,
és cançó, i és flam,
i és crist, diferent de tots els altres;
és un crist fet per nosaltres,
és cançó, i és flam,
i és crist, diferent de tots els altres;
és un crist prioratí,
és un crist eixut i magre,
moll de sang, color de vi,
cuit pel sol i les ventades.
és un crist eixut i magre,
moll de sang, color de vi,
cuit pel sol i les ventades.
De tornada a Molar les muntanyes eren com onades que rebien el bes del sol
de posta.
La sobretaula del sopar va acabar d’omplir-nos la cisterna o ANJUB, habitació de color verd. Martí
Domínguez, va llegir-nos fragments de El
somni de Lucreci dedicats a la pintura La
Primavera de Sandro Boticelli on hi ha representades plantes afrodisíaques
de les quals alguna n’havíem vist en la passejada etno-botànica matinal. Les
relacions entre coneixements semblen evidents, quan qui té un saber clar com
l’aigua les explica i les mostra.
Després va venir l’hora dels contes, per no ser menys que les florentines i
florentins que Boccaccio va imaginar reunits a Fiesole. Vaig llegir el Primer premi NÚVOL de contes 2017,
motiu pel qual estava convidada i Martí Domínguez fragments d’un relat breu: l’escarabat
o panerola d’aquest conte, ofegat dins un suquet de rap, va posar sobre la
taula qüestions ètiques i va fer riure.
Imagino que Quim Soler — al Perxe
hi ha el Centre dedicat a la seva memòria— hauria participar de grat en aquesta
conversa. Ell que s’inventava invertebrats com el “lledopler”: “a mig camí
entre l’escarabat domèstic i la formiga rufa” a la novel·la Cambra de bany, premiada amb el premi
Prudenci Bertrana de 1984.
El cap de setmana anava cap a la fi. Vivim un temps de vents
arrauxats i tempestuosos i el matí del diumenge 15 estava convocada
manifestació groga al Paral·lel barceloní. Per sort, de tornada, una flaire
fresca de GARBINADA, última
habitació del Perxe pintada de blau, ens acompanyava.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada