Gairebé tothom ha
escoltat la narració de com ha arribat al món i de les seves gràcies
i desgràcies infantils. Acostumem a repetir les mateixes històries lligades a
les primeres passes o mots, perquè ens sembla que la personalitat es comença a
dibuixar en les anècdotes que el record ha conservat i transformat.
Quan algú que escriu
es troba a primera fila de l’espectacle de néixer i créixer s’entén que ho
vulgui posar negre sobre blanc i encara més si aquest escriptor és Manuel de
Pedrolo que transforma tot el que té al voltant en escriptura. Ell aconseguirà
superar la narració anecdòtica i construir una “autoficció” , com diu
encertadament la prologuista Anna Moreno, literària.
M’he identificat en el relat per partida doble. Per una banda, com a nena nascuda el 1952
que, també, passejava, els estius, per una carretera lleidatana plena de pols al
poble del meu pare, al sud de Tàrrega. Reconec els camps secs, les hortes, el
soroll de les peülles dels cavalls, els carros tornant al poble tots els
capvespres i també el dolor i l’amor per aquella terra aspra.
La Segarra des de Concabella |
“quelcom d’obscur
l’unia a aquesta terra ingrata i d’aquesta terra potser nodriria marcant per
aquests estius, aquell calfred de sol i ombra, aquell sentit adust de
l’existència.” P. 80.
Per altra banda,
connecto amb l’escriptor que busca imatges per explicar i explicar-se el
miracle del naixement i creixença de la filla: que passa de ser “un verm” a
“una joguina posada en marxa i de estar tant contenta que “sembla que remeni la
cua” a tenir “quelcom de dijous, ja que és el centre inexpressat de la casa”.
Però no només són les
imatges, Infant dels grans explora el neguit del pare pel futur de la filla i per l’atzar de l’existència, en coherència amb la seva producció poètica i narrativa.
“S’angoixa l’home per
tot aquest treball que es fa amb ajuda d’hores. Créixer, pensar... De sobte,
tot això li sobra. Perquè tot això, entre altres coses, significa arrelar.” P.
117.
I per fer-ho cal
mirar enrere.
Dues imatges s’utilitzen com a leitmotiv per evocar la infantesa dels progenitors. El pare fa servir el caminar rítmic dels cavalls que sonen tic-toc com un rellotge per il·lustrar la seva angoixa existencial ja intuïda a la infantesa:
Dues imatges s’utilitzen com a leitmotiv per evocar la infantesa dels progenitors. El pare fa servir el caminar rítmic dels cavalls que sonen tic-toc com un rellotge per il·lustrar la seva angoixa existencial ja intuïda a la infantesa:
“Les hores passaven
i el cor de l’infant adormit (...) encara hi havia, confós amb el seu glatir,
la presència esgarrifosa, però ell ho ignorava, d’aquell tic-toc.” P. 94.
En canvi, el món de
la mare és de suburbi ciutadà i la imatge que s’utilitza és la de les escales
que la tenien presonera en un petit pis:
“la mare es movia pel
pis, callada, i durant hores s’hauria dit que no l’habitava ningú, tan espessa
podia ser la quietud. S’endinsava pel cor de l’infant com una amenaça.” P. 134.
La mare canta per
fugir del silenci i el pare escolta les veus que expliquen històries les nius d’estiu:
“Eren veus lentes,
acostumades a aquella lentitud de la terra, de les plantes, de la germinació
que es fa esperar a través de tot l’hivern. Era bell sentir parlar així.” P.
91.
Trobo el ressò d’aquestes
veus a Infant dels grans.
És bell de llegir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada