Davant
el títol d'aquest recull de contes em venen a la memòria els versos finals del
poema "Plus ultra" de Jacint Verdaguer:
i a on tu
veus lo desert
eixams de mons formiguegen.
Un eixam de dones que han
passat desapercebudes, com si el gènere femení no existís fora dels límits de
la llar; un eixam de dones que han fet que la cultura renovi els seus cicles i
la cadena humana es perpetuï, com bé diu Marina Subirats en el pròleg.
Cal posar nom i cognoms per
fer florir en el desert els mons d'aquestes vuit dones úniques i especials,
però alhora representatives d'aquest eixam gairebé invisible.
Per art i gràcia de Sandra
Comas, cada una d'aquestes dones prenen vida i cada una d'elles està
caracteritzada per una imatge o un detall que ens la fa sentir propera, una més
de l'eixam.
Camille Claudel que tancada al manicomi no pot més que modelar el pa que després es menjava amb desfici.
Camille Claudel que tancada al manicomi no pot més que modelar el pa que després es menjava amb desfici.
Camille Claudel, El vals |
Zinaida pinta "com qui
llança una ampolla al mig del mar, sabent que potser algú la trobarà i llegirà el
missatge del seu interior". En el conte el seu desig es compleix.
Autorretrat de Zinaida Serevryakova |
Veiem París com una ciutat "construïda
pels fantasmes del passat" i, entre ells, el de la malaurada pintora
Jeanne Hébuterne, sempre a l'ombra de Modigliani, l'amant fatal al qual segueix
com una ombra a la tomba.
Autorretrat de Jeanne Hebuterne |
Marlene és una bona haussfrau al vell estil prussià ... divertida i frívola i que, alhora sap cuinar un bon estofat de vedella i un strudel de poma, tot lluitant
contra el fascisme.
Door
Maar, Madame Markoviche que té "el poder de captar l'intangible" o de
"captar a Déu" a través de l'objectiu de la càmera.
Fotografia de Dora Maar |
Mercè
Rodoreda en els escrits de la qual ens podem refugiar i "recuperar els
paradisos perduts."
Edith Piaf, el pardal de Pigalle, que es fa forta darrere la seva creu de maragdes o de la medalla de Teresa de Lisieux.
Chanson d'amour
Silvia
Plath que podia semblar com la seva casa "una construcció perfecte" i
que té un rusc al jardí del qual vol imitar l'ordre.
Totes
elles van lluitar contracorrent i van intentar trampejar el seu poder de crear
i de procrear. Són símbols de nosaltres mateixes: "eixam de
mons" poblant i transformant el desert.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada