En el recull de relats Anatomia de les distàncies curtes ja es feia palès que Marta Orriols tenia el do de fugir dels tòpics en l’ús de les
metàfores.
La potència
d’una imatge rau en la llunyania de sentit que tenen els termes que s’hi
relacionen, cosa que provoca noves associacions en qui llegeix. Per això, un
dels consell de Georges Orwell, que no apareix a Aprende a parlar amb les plantes per
casualitat, és no fer servir cap figura
d’estil que ja s’hagi emprat abastament i que, per tant, ha perdut l’efecte de
desvetllament desitjat.
Veiem-ne alguns
exemples que m’han colpit:
Un comiat tens és retratat
amb:
“dos petons secs com dues nyores” P. 223.
La feixuguesa de suportar
les festes quan s’està de dol se’ns
suggereix amb una, gens freqüent, metàfora verbal:
“He marxat cap a casa amb
les escorrialles del Nadal estalonant-me.” P. 176
O se’ns evoca una
certa tradició literària i enriquida amb un oxímoron més evident:
De tota manera, les
meves preferides són les que, a més de ser originals, fan de falques
del relat.
A una certa edat
reconeixem que la mort dibuixa amb claredat un abans i un després, però mai se
m’hauria acudit que la Gran Barrera de Corall podria convertir-se en la imatge
del mur que aixeca tota absència definitiva.
“Potser perquè
cadascú és lliure d’embellir la seva desgràcia amb tants fúcsies, grocs, blaus
i verds com li demani el cor, des del dia de l’accident penso en l’abans i en
el després de la meva vida com la Gran Barrera de Corall, l’escull de corall
més gran del món.” P. 16.
La Paula Cid “la
millor insuflant vida” és parapeta en el mur de la feina a l’hospital amb els
seus neonats on té uns companys amb els que comparteix “un idioma únic”.
Fins i tot en un
aeroport, un no lloc, evoca aquest espai per sentir-se protegida:
“La llum de neó blava
que il·luminava la vora de la barra del bar a l’aeroport em feia pensar en
l’efecte cromàtic de la font de calor de les incubadores noves que havien
arribat a l’UCI.” P. 55.
N’hi ha d’altres de barreres. En les relacions eròtiques són evidents quan se’ns situa davant de
descripcions de la vida sexual dels bonobos i dels ximpanzés per no implicar-se.
A la Paula li cal buidar bé la “bassa de desconsol” per poder respirar.
Algun toc d’humor
negre prepara el camí, quan les cendres del marit repartides entre un nínxol i la
mar porten a la protagonista una reflexió que em sembla tendra:
“Un home meticulós i
cap quadrat desendreçat per a tota l’eternitat” P. 95.
Quan ja ha rebut el
regal de la cançó del pare, un dels fragments més emotius, i encara que hagi
passat un any encara s’escuda “en la meva barrera de corall.” P. 218., en
recollir una bossa amb quatre trastos del marit exclama:
“—Uf, pesa com un mort!” P. 223.
I se sent guarida. Ja
està a punt d’aprendre a parlar amb les plantes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada