La
divisa de Josep Palau i Fabre podria ser "el nom fa la cosa".
Almenys, així ho evidencia el primer relat del recull: "Els noms de Liliana" on l'autor juga amb l'eufonia d'aquest nom de dona i s'hi enreda a consciència, perquè aspira a ser abraçat o, millor dit, a viure en simbiosi amb la liana vegetal que conté el nom màgic de l'estimada. Palau i Fabra veu en la mateixes fons que Garcilaso de la Vega a l'Égloga I:
No hay corazón que baste,
aunque fuese de piedra,
viendo mi amada hiedra
de mi arrancada, en otro muro asida...
Però el resultat és aquí molt divers, ja que la
metàfora es renova i s'empelta d' hipèrbole:
"Que
arribi l'hora que la meva cabellera sigui frondositat a causa teva i tot jo
esdevingui selva vivent! LIANA estimada: que la més alta de les teves branques
vingui a esfonyar-se, com un àspid voraç sobre la meva boca!"
Aquest
mecanisme que està a l'arrel del primer conte es repeteix en altres
relats. Es diria que Palau i Fabre era ocurrent, o millor, gaudia de les
ocurrències o associacions curioses i que bastia les narracions portant
aquestes analogies o imatges a les últimes conseqüències amb una mestria i un
raonament impecable. Importa poc que es voregi l'absurd o, fins i tot, que la
figura d'un narrador esquerp, un pel misantrop i vell verd no ens complagui o
la trobem demodée.
Aquest
esquema germinal, com dèiem, es va repetint. Aquí en tenim alguns exemples:
L'analogia
rellotge-cor és l'ànima del conte "Els rellotges de Ginebra" que ens
sorprèn perquè aquesta repetida imatge queda totalment superada i renovada. A "Vacances a Venècia" la
idea que la ciutat s'està esfonsant dins del mar es duta a l'extrem de "amb
els esquis de la imaginació" portar-nos a visitar-la al fons del mar amb sirenes com a hostesses. De l'expressió francesa de "patates
en roba de xambra", per les patates cuites amb la pell, en treu molt de suc
pseudoerótic i franciscà a "Germana Patata", així com de la semblança entre les
boles de billar i les sines femenines a "La carambola".
Hi
ha molts noms de dona que insisteixen en la idea que el nom fa la cosa, o
millor dit la dona diversa i múltiple en relats com els dedicats a Virginia i a
Florència. En aquest últim conte aprofita per fer palès el conflicte entre
classicisme i els avanguardismes o figuració i abstracció.
Flora de Botticelli |
Retrat de Dora Maar de Picasso |
Total, divertiments arrelats en la tradició que estiren el fil de la idea
inicial fins a fer-se seu el lector.
Palau i Fabra era un mestre de la
metàfora
juganera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada