TOTES LES ENTRADES

dilluns, 27 de novembre del 2023

Andrea Camilleri (2022) Riccardino. Barcelona: edicions 62 (el balancí). Traducció de Pau Vidal




El gener passat vaig llegir l'últim llibre d'Andrea Camilleri i vaig escriure la major part del text que segueix. Ara, m'arriba un magnífic documental sobre Riccardino dirigit per Pablo Mediavilla i m'he adonat que no havia acabat de publicar el meu escrit. Potser no em volia acomiadar de l'autor i de Montalbano. 

https://youtu.be/fYWtObKJgn0?si=9u13da5bOVJIUYq7

El documental 
ha fet la màgia de fer reviure Camilleri  i el comissari i, ara, publico la nota de lectura tal com va quedar guardada als esborranys.

Com correspon al final d'una saga, ens trobem davant una obra crepuscular. 

En aquesta paranovel·la de lladres i serenos no trobem el to bonhomiós d'altres lliuraments i el protagonista deixa constància de la impotència per domesticar la presumpta realitat, alhora que els personatges de l'Autor, el Guionista i l'Escriptor s'esborren. 

Només el llenguatge còmic de Catarella s'expandeix i em fa arrufar el nas quan encomana algun altre personatge. Sort en tinc que alguna espurna d'humor em fa somriure de veres i que apareix un tema que fa temps que m'interessa: cinema i literatura.

«...l'altre Montalbano, el de la sèrie, com s'hauria comportat?» 

I que, sempre, m'agradarà recordar el comissari de les novel·les de Camilleri, mirant el cel: 

«Un raig de sol inesperat, com si fos un focus de cinema, els il·luminarà de cop tots quatre. El comissari alça el cap: s'obrien clarianes, el cel és començava a desennuvolar.» 

Ens queda el tresor d'unes obres rodones i plaents que tenen el poder de emportar-se els núvols i d'aixecar-nos els ànims. 

Quan tinguem un dia tèrbol, en lloc de passar per la farmàcia, anem a buscar-les a les llibreries. 







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada