No sé si
cal reactualitzar ni humanitzar les figures mítiques, com proposa Carnevali, però sí que sé és que no comparteixo el pressupost teòric segons el qual amb la
representació mítica aquestes figures “corren el risc de quedar
reduïdes al pla literari, i així semblar llunyanes respecte a l’esperit de la nostra època.” P. 11.
La
literatura i el seu pare el mite són intemporals i les desconstruccions,
relectures i parodies em cansen si continuen aferrades a pressupostos avantguardistes
que repeteixen esquemes prou explorats
al segle XX.
Dit
això, m’endinso en aquesta paràbola de paràboles a la
recerca del messies.
Tota
paràbola és una analogia continuada, una cadena de metàfores que, com bé diu l’autor, “han de resultar fàcilment
comprensibles al receptor.” P. 12. D’acord, les paràboles són una eina didàctica
molt útil i, per aquesta raó, són tan utilitzades als Evangelis. Aquí aquest
didactisme s’esvaeix i cal l’exegesi del pròleg i l’epíleg per aclarir la cosa.
Així, “l’activitat a què són cridats
els servents, i el risc a què són convidats a córrer no s’haurien d’entendre en sentit literal,
sinó com a metàfora de l’activitat intel·lectual,
crítica i, en conclusió, revolucionària.” P. 129.
Anem a
pams. Aleshores ¿puc entendre que el sopar final preparat per la serventa és
com una missa intel·lectual i revolucionària on tots som convidats a compartir
el pa i el vi i, després, vinga la festa fins a perdre el do de la paraula?
Em
consolo gaudint d’algunes imatges
corprenedores:
“...i llegiré damunt d’aquella llengua totes les paraules d’amor
que no
has dit mai a la teva mare
per
agrair-li d’haver-te dut al món.” P. 94.
I fragments com la “ Parábola de les verges”on ressonen els ritmes i la iconografia del Cantar dels Cantars:
“El meu promès sobresurt
entre
deu mil.
El seu
cap és d’or fi,
els seus
rínxols, que pengen
com
flors de datilera,
són més
negres que els corbs.” P. 49.
O com
aquest ,sobre la funció del teatre:
“No àngel, els meu germans no
van al teatre. Però si un mort va a trobar-los, si que es convertiran. I l’Àngel li digué: Si no van al teatre, ni que
ressusciti algú d’entre els morts no es
convenceran.”P. 101.
Acabo,
doncs, coincidint amb Carnevali que sense el teatre, i la literatura, no hi
ha salvació ni revolució possible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada